Spring snabbare med några enkla hemövningar!

Löpning
Skribent danielohlin
Uppdaterat 2017-09-17
Dela
Gilla

Hitta vårdgivare med kunskap om Spring snabbare med några enkla hemövningar!

Styrketräning förbättrar din löpning!

En studie från 2016 visar att styrketräning under 6 veckor á 2 tillfällen per vecka i kombination med redan befintlig löpträning leder till en ökad prestation på en löpsträcka på 5km. De individer som medverkade i studien rapporterade en genomsnittlig minskning på 45 sekunder på 5km.

Övningarna som utfördes i studien var utfallssteg, tåhävningar, benböj och rumänska marklyft, det vill säga övningar som går att göra hemma utan avancerade styrkemaskiner.

Läs vidare här.

Få våra nyheter och tips

  • Tips-listan

    • Tips på vad man bör göra vid vanliga smärttillstånd som ryggont, ont i axeln, ont i knät och ont i hälen m.m.
    • Tips på tjänster, appar och varor som underlättar och stimulerar till fysisk aktivitet samt ökad fysisk och psykisk hälsa.

    Nyheter och tips

    • Om fysisk och psykisk hälsa med fokus på hur man kan använda och omsätta den nya kunskapen i praktiken för individen i vardagen.
    • Om exempel på särskilt bra vård och hur man kan få tillgång till den.