Effekten av att byta från traditionella dämpade skor till minimalistiska löparskor

Skribent Mikael Boije af Gennäs, leg. fysioterapeut
Uppdaterat 2017-10-12
Dela
Gilla

Hitta vårdgivare med kunskap om Effekten av att byta från traditionella dämpade skor till minimalistiska löparskor

Traditionella eller minimalistiska löparskor?

Vilka är det bästa löparskorna är en fråga som många ställer sig i jakten på det bästa löpsteget och minskad risk för skador. Det är en svår fråga att besvara utan att svaret blir allt för invecklat. Det är viktigt att titta på vilka skor man har sprungit i sedan tidigare för att kunna uttala sig om effekten av ett byte från det ena till det andra. Effekten av byte från en sko till en annan innebär inte heller alltid ett förändrat löpsteg. Det kan därför vara bra att reflektera över det önskade resultatet i löpningen, då förändring i löpsteg kan modifiera riskfaktorer för vissa löparskador oavsett skoval. En löpanalys kan tillföra information om belastningsmönster och om hur skador kan förebyggas eller rehabiliteras.

Effekten vid byte från traditionella dämpade skor till minimalistiska löparskor

Byte av skor från traditionella (mer dämpad sula och högre ”drop”) till en minimalistisk sko (mindre dämpad med lägre ”drop”) resulterar inte i förbätttrad löpekonomi.
I en studie från 2016 påvisas inga effekter på energiförbrukning efter byte av skor från traditionella löparskor till minimalistiska. Studien som utfördes på vältränade löpare som vanligen springer med traditionella skor visade däremot en ökad rapportering av smärta från vader efter bytet. Smärtökning kopplades till en ökad aktivering av vadmuskulaturen i samband med löpning i minimalistiska skor. Ytterligare forskning efterfrågas med löpare som vanligen springer i minimalistiska skor att istället prova traditionella skor.

En ökad belastning i vader och hälsenor när man går från dämpad till minimalistisk sko är naturligt och samstämmer med det som terapeuter ser hos löpare vid löpanalys. Bytet av skor medför ofta, men inte alltid, att den som springer med hälisättning flyttar fotisättningen till mellan- eller framfoten. Detta leder till ökade krav på vadmuskulaturen, vilket inte är negativt i sig, men inte passar alla individer. För att minska risken för överbelastning bör tillvänjningsperioden till de nya skorna/den nya löptekniken anpassas individuellt och stegras långsamt. Vilken skotyp man skall springa med; minimalistisk eller dämpad är individuellt betingat utifrån sina unika förutsättningar och krav och efter eget tycke och smak.

Referenser

Shih, Y., Lin, K-L. & Shiang, T-Y., (2013). Is the Foot Striking Pattern More Important than Barefoot or Shod Conditions in Running? Gait & Posture.

Vercruyssen, F., Tartaruga, M. & Horvais, N. et al. (2016). Effects of Footwear and Fatigue on Running Economy and Biomechanics in Trail Runners. Medicine & Science in Sports & Exercise