Infraspinatustendinit (infraspinatustendinos)

Skribent +Daniel Öhlin, leg fysioterapeut
Uppdaterat 2014-08-11
Dela
Gilla

Infraspinatustendinit

Infraspinatustendinit innebär att infraspinatusmuskelns sena har blivit inflammerad. Detta uppstår ofta efter en skada/trauma eller efter överansträngning och resulterar i att det gör ont att lyfta armen uppåt, ut från sidan av kroppen samt att föra armen åt sidan bakåt. Inflammationen, som är den första fasen i läkningsprocessen och alltså naturlig, går vanligtvis över inom några dagar men vävnadsförändringar och värk och besvär kan kvarstå. Smärttillståndet kallas efter den första fasen istället för infraspinatustendinos. Smärtan placerar sig på baksida, utsida eller framsida av axeln och ofta strålar det ner i utsida av överarmen. Prognosen är god, men besväret kan fortgå länge och skadan förvärras om felaktig belastning av supraspinatus fortföljer. Skadan bedöms och omhändertas i den allämnna vården.

Muskeln Infraspinatus roterar överarmen utåt. Skadan är inte lika vanlig som supraspinatustendinit eller slemsäcksinflammation, och den kan uppstå för sig själv eller ihop med dessa. Skadan lokaliseras oftast till själva senfästet eller sena. Tidigt i skadefasen kan inflammtion föreligga i vävnaden. Degenerativa förändringar och partiella rupturer är vanligt förekommande.

Symtom och tecken på infraspinatustendinit

Det vanligaste symtomet vid infraspinatustendinit är rörelsesmärta förlagd till baksida eller utsida av axeln samt även oftast ner längs utsida av överarmen. Det gör ont att lyfta armen uppåt (elevera) och att föra den utåt/rotera överarmen utåt, så då man skall ta tag i bilbältet.
Motståndstest mot utåtrotation gör ont. Det gör alltså ont då du står med armbågen intill sidan med böjd armbåge så att underarmen pekar rakt fram och du därefter pressar handryggen utåt sidan mot en vägg.
Om painful arc finns (smärtbåge då armen lyfts utåt från kroppen, så kallad elevation. Oftast smärtande mellan 70-130 graders vinkel ut från kroppen) samt om det smärtar vid ytterläget av abduktionen indikerar detta att skadan sitter i senfästet. Om ingen smärtbåge eller ytterlägessmärta finns utan endast positivt motståndstest föreligger visar det på skada i själva senan. Skadelokalisationen verifieras av att det även gör ont att trycka på sena eller senfäste.

Behandling vid infraspinatustendit (tendinos)

Detta gör rehabspecialisten

  • Diagnostik och förklaring av skada
  • Översyn av och hjälp till förändring av bakomliggande orsak
  • Träning (excentrisk-, koncentrisk-, stabiliserings- och koordinationsträning)
  • Akupunktur
  • Stötvågsbehandling
  • Tvärfriktionsmassage
  • Ultraljudsbehandling
  • Laserbehandling

Detta görs på vårdenheten (vårdcentralen)

  • Diagnostik och förklaring av skada
  • Ordination av läkemedel
  • Injektionsbehandling

Detta görs på ortopedavdelningen

  • Diagnostik och förklaring av skada
  • Ordination av läkemedel
  • Injektionsbehandling
  • Operation

Egenvård – vad du kan göra själv

Vila från retsam belastning

Du har en vävnadsskada som skall avlastas och läka ut. Minska på den belastning som retar smärtan eller värken. Statiskt arbete eller upprepade belastning med armen positionerad en bit ut från kroppen eller i axelhöjd bör undvikas eller minskas till dess denna belastning inte framkallar besvär. Tag hjälp av ergonom eller sjukgymnast för förändring av belastningsbild i arbete eller idrottsutövande.

Aktiv vila

Under skadeperioden är det bra om du kan hitta andra former av träning och aktivitet. Prova med promenader, cykling, rullskridskor, skridskoåkning, gymträning av bål och underkropp etc.

Rehabiliteringsträning

Vid infraspinatustendinit är rehabträning en viktig del av omhändertagandet. Det är bra att göra eccentrisk träning för just den muskeln i kombination med träning för att förbättra kontrollen och funktionen i skuldran. Dessa kan utföras dagligen i hemmet, men du bör följa ett program gjort just för dig av rehabspecialisten.

Medicinering

I den akuta fasen kan inflammationshämmande läkemedel som ipren eller voltaren provas.

Övningar vid infraspinatustendinit och tendinos

Akuta fasen

1. Stå lätt framåtlutad. Låt den onda armen hänga avslappnat ner. För den försiktigt i cirklar samt framåt-bakåt och åt sidor i stora långsamma rörelser. 20-30 gånger åt varje håll. Upprepa två gånger. Gör övningen flera gånger om dagen.

2. Ligg eller stå upp. Knäpp händerna och hjälp med den ”friska handen” den onda att lyftas upp till dess det gör ont. Sänk ned igen. 20-30 gånger. Upprepa två gånger. Gör övningen flera gånger om dagen.

3. Stå upp vid en dörrpost eller vägg. Böj armbågen till 90 grader. Ha armbågen intill kroppen, hängandes rakt under axeln. Pressa handen mot dörrposten eller väggen i fyra olika riktningar; utåt (sidan mot väggen – pressa handen utåt mot väggen), inåt (pressa handen inåt mot dörrpost/vägg), framåt (vänd kroppen mot väggen – knyten näve pressas fram mot väggen) och bakåt (ryggen mot väggen – armbågen pressas rakt bakåt mot väggen). Pressa 5 sekunder. Upprepa 10 gånger per riktning. Gör övningen 2-3 ggr/dag.
Om det gör ont i en riktning så minska kraften eller undvik den riktningen tills dess detta går.

Subakut fas

4. Som övning 3, men använd ett gummiband som motstånd. Dynamisk träning, det vill säga motståndsträning under samtidig rörelse. Fäst gummibandet/träningsbandet i armbågshöjd. Ha armbågen intill kroppen. Rotera armen utåt respektive inåt mot motstånd. Dra armen eller båda armarna samtidig bakåt som vid ”roddträning”. För armen framåt mot motstånd.
Lätt belastning/motstånd. Det skall vara enkelt att göra 3×20 stycken i varje riktning. Undvik eller minska belastningen, rörelseutslaget eller repetitionerna i den riktning som provocerar värken.

5. Försök att två gånger dagligen försiktigt ta ut rörligheten mot det normala ytterläget av axelns rörelseriktningar för att undvika stelhet och eventuella följdsjukdomar som exempelvis frusen axel (frozen shoulder).

Differentialdiagnoser till supraspinatustendinit


Vårdgivare som arbetar med Infraspinatustendinit