Tejpning vid ont i hälen

Skribent Daniel Öhlin, leg fysioterapeut
Granskare Mikael Boije af Gennäs, leg fysioterapeut
Uppdaterat 2018-09-26
Dela
Gilla

Hitta vårdgivare med kunskap om Tejpning vid ont i hälen

Tejpning vid ont i hälen

Att tejpa hälen kan ge direkt minskad smärta vid skador som hälsporre, hälkuddesyndrom och Severs skada. Det finns olika tekniker och det viktigaste är att ge ett stöd för hälkudden samt även hålfoten om det gäller hälsporre. Det går bra att använda en vanlig vit coach- eller sporttejp. Den är stum och de flesta sorter har ett tillräckligt bra klister som kan sitta på i flera dagar. Kinesiotejpen är elastisk och ger betydligt mindre stöd.

Den generella principen vid tejpning är att börja med att lägga ett fäste, ett så kallat ”ankare”. Mot denna fäster man sedan övriga tejper. Avslutningsvis sätter man ett nytt ankare som fäster alla tejpändar.

Utifrån våra bilder video kan du säkert sätta din egen tejp, men du kan även få hjälp i vården. Se vårt register över vårdgivare som erbjuder tejpning. Filtrera på din region eller ort för att finna någon närmare dig.

Tejpning vid Severs och ont i hälkudden

Denna enklare tejpning ger ett stöd runt hälkudden och lämpar sig vid belastningsrelaterad smärta i eller under hälen som vid Severs skada (ont i hälen hos barn) och hälkuddesyndrom. Vid dessa smärttillstånd är det önskvärt att hälkudden och hälbenet får ett stöd under en längre period för att vävnaden skall återhämta sig. En tejpning håller vanligtvis förvånansvärt bra och kan sitta på i upp till 6 dagar. Därefter bör huden tvättas, luftas och vila i ett dygn. Om det börjar klia skall tejpen OMGÅENDE tas bort för att inte riskera otrevlig hudirritation. Vissa tål inte klistret. Efter ett dygns luftning kan ny tejp appliceras.

Tejpning av häl och hälkudde ankartejp Tejpning av häl och hälkudde ankare runt hälen Tejpning av häl och hälkudde, tejpa från sida, under till nästa sida. Tejpning av häl och hälkudde, tejpa från sida och täck in hälen Tejpning av häl och hälkudde, avslutande ankarfäste

Tejpning av häl och hälkudde, klart.

Tejpning av häl och hålfot vid hälsporre

Vid tejpning av hälsporre och plantar fascialgi kan man antingen tejpa endast för att stödja hälkudden enligt ovan men ännu bättre avlastning ges om även hålfoten blir upptejpad. Detta stödjer fotvalvet och plantarfascian som löper där. Se instruktioner nedan.

Hälsporre tejpning ankare Hälsporre tejpning plantar tejp Hälsporre tejpning under hälen Hälsporre tejpning under häl och hålfot Hälsporre tejpning ankarfäste
Hälsporre tejpning fästa ändarna

Tejpning vid ont i hälen – video

Denna video visar tejpning av häl, hälkudde och hålfot och är en väl beprövad tejpteknik i vården för hälsporre och plantar fascialgi

Vilken tejp skall jag använda?

Det är som vanligt med produkter, dyrare är bättre. Den vi i idrottsmedicinen föredrar är Leukotape med 3.75 cm bredd. Den är lätt att riva av och har bra klister och sitter förvånansvärt bra i både värme, kyla och blöta. Ett prisvärt alternativ till denna är Strappal på 4 cm bredd. Man kan även prova övriga vita sporttejper i sportaffärer och apotek.

Hjälp med tejpning i vården

Här kan du söka efter vårdgivare som är vana att tejpa hälar och fötter.

Hitta vård

Alternativ till tejpning – hälkoppsinlägget

Om en längre tejpperiod verkar behövas är en styv hälkopp, det så kallade hälkoppsinlägget, istället att rekommendera. Återkommande tejpning är dyrt och det är svårt att hålla huden fräsch. Hälkoppsinlägget är ett specialinlägg framtaget för att ge ett stabilt och skönt stöd för hälkudde, hälben och hålfot och den ger en optimal avlastning och får plats i de flesta skor; både finskor, idrotts- och fotbollskor.