Hälkuddesyndrom – ont i hälkudden

Skribent Daniel Öhlin, leg fysioterapeut
Granskare Mikael Boije af Gennäs, leg. fysioterapeut
Uppdaterat 2018-09-27
Dela
Gilla

Hitta vårdgivare med kunskap om Hälkuddesyndrom - ont i hälkudden

Hälkuddesyndrom – ont i hälkudden

Hälkudde ultraljudsbild

Foten är upp-och-ner och fotsulan är alltså uppåt i bild.

Hälkuddesyndrom kallas det sjukdomstillstånd där antingen hälkudden eller benhinnan runt hälbenet, kalkaneus, smärtar vid normal belastning. Smärta från hälben eller hälkudde kan orsakas av överbelastning eller trauma mot hälen. Hälkudden är inte en homogen vävnad utan består av kammare fyllda med fettblåsor och elastiska fiber. Kammarväggen består av tjock fibrös vävnad och tillsammans står de emot både de kompressions- och skjuvkrafter som hälen utsätts för under gång. Hälkudden är även uppdelad i två lager. Det ytliga lagret, närmare huden, är tunnare och styvare och det djupare närmare hälbenet är tjockare och mjukare.

Hälkudden utvecklas från födseln fram till att man blir vuxen. Fysisk aktivitet och att belasta hälkudden regelbundet är viktigt för att hälkudden skall utvecklas och fungera optimalt. En frisk hälkudde är mycket elastisk och lagrar och återger ca 70 % av den energi den utsätts för. En obelastad hälkudde tappar sin elasticitet och får försämrad stötupptagningsförmåga.

I stillastående tas ca 60 % av kroppsvikten upp av hälen. Vid gång och löpning är krafterna som går genom hälen mycket stora. En frisk hälkudde skyddar vävnaderna längre upp i kroppen, först plantarfasciafästet och hälbenet och sedan skelett och leder vidare upp i kroppen.

Hårda slag mot hälkudden och mycket belastning över tid mot densamma kan orsaka smärttillstånd. Att hoppa och landa på fötterna från höga höjder och att arbeta på hårt golv i hårda platta skor är inte riskfritt.

Behandling som rekommenderas vid hälkuddesyndrom är framför allt avlastning av hälkudde och hälbenet. Detta genom väldämpade skor, tejpningsteknik eller skoinlägg. Det krävs ofta en avlastning under en lång tid för att få god effekt.

Tunna hälkuddar?

Det är svårt att se i forskningen huruvida hälkudden faktiskt är tunnare hos smärtsamma patienter eller ej, vilket dock kan bero på att forskning oftast görs i stillastående och då inte fångar upp hur hälkudden förändras i rörelse.

Ultraljudsvideo som visar kompression av hälkudden. Notera att mest rörelse sker i den djupa, mjukare delen av kudden som är närmast hälbenet (foten är upp-och-ner med fotsulan uppåt i bild).

Symtom

  • Ont i större delen under hälen
  • Smärta i bakre kanten av hälkudden och på dess sidor, så kallad randömhet
  • Första stegen på morgonen och efter stillasittande brukar vara bättre
  • Smärta som ökar ju mer tid hälen belastas
  • Bättre i skor med mjuk sula
  • Bättre i skor med stödjande, tight hälkappa
  • Sämre vid barfotagång på hårt underlag
  • Belastningskänslighet som varar i månader och ibland år

Behandling

Den mest rekommenderade behandlingen idag är avlastning i olika former som skor, skoinlägg och tejpning.

Styv hälkopp – hälkoppsinlägg

Hälkopp bäst behandling vid ont i hälen.
Det skoinlägg som ger mest avlastning för hälkudde och hälben är det styva handtillverkade hälkoppsinlägget. Dess goda stöd i hålfoten och den djupa styva hälkopp som byggs upp på sidorna av hälen ger ett mycket bra stöd för hälkudden och hindrar den att plattas ut. Kraften upp mot hälkudde, plantarfascia och hälben reduceras mycket bra. En styv hälkopp leder ofta till direkt smärtlindring vid stående och gående. Rekommendationen är att bära hälkopparna så mycket som möjligt under en längre period på några månader och längre om nödvändigt för att hälkudden skall få en ordentlig avlastningsperiod och återhämta sig.

Boka tid

Skoinlägg och fotbädd

Ortopediska skoinlägg och fotbäddar i Göteborg och Stockholm, Kista

Ett bra alternativ till hälkoppsinlägget är ortopediska skoinlägg. De ger inte samma goda avlastning som hälkoppsinlägg men kan omgående reducera den belastningsrelaterade smärtan. Fördelen är att de har längre hållbarhet än styva hälkoppar. De bör tillverkas så att de ger stöd för hälkudden samt avlastar bra även i hålfoten. Avlastning i hålfoten leder till fördelning av belastningen över hela foten. Det finns en mängd olika typer av ortopediska skoinlägg och fotbäddar och olika sätt att tillverka dessa på. Det är att föredra om skoinlägget är dynamiskt och sviktar i hålfoten så att fotens naturliga svikt och rörlighet tillåts.

Boka tid

Tejpning av häl

Tejpning av hälkudde
Tejpning där hälkudden får stöd från sidor samt under kan omgående reducera smärtan. Det finns olika tekniker och olika tejper och du kan läsa mer om detta i vår artikel om tejpning vid ont i hälen.

Boka tid

Gånganalys och fotisättning

Löpanalys och gånganalys

Översyn av belastningsbilden vid gång och löpning (gång- och löpanalys) med efterföljande förändrad gång- respektive löpteknik kan kraftigt påverka belastningsbilden över hälen. Ett längre steg med hård hälisättning ger ökad belastning mot hälen. Ett kortare, ”tyst” steg ger mindre stöt och belastning från underlaget. Om varje steg kan ske med reducerad belastning av hälen blir det en stor belastningsförändring sett över en hel promenad eller arbetsdag.

Boka tid

Injektionsbehandling

Behandling med injektion av en stor mängd bedövningsmedel in i fettkamrarna provas ibland med blandade resultat.

Alternativa behandlingar som ibland provas och erbjuds i vården

Alternativa behandlingar som ibland erbjuds i vården är stötvågsbehandling och laserbehandling.

Vård online vid hälkuddesyndrom

Har du ont i hälen och vill ha vår hjälp? Du kan prata med oss. Vi hjälper dig i ett video- eller telefonmöte.

Läs mer och boka tid

Differentialdiagnoser

Hälsporre (plantar fasciit)

Severs skada

Hälseneinflammation

Referenser

Chueh-HungWu et al. Altered stiffness of microchamber and macrochamber layers in the aged heel pad: Shear wave ultrasound elastography evaluation. Journal of the Formosan Medical Association. Volume 117, Issue 5, May 2018

Che-YuLin et al. Spatial-dependent mechanical properties of the heel pad by shear wave elastography. Journal of Biomechanics, Volume 53, 28 February 2017

Scott C.Wearing. Bulk compressive properties of the heel fat pad during walking: A pilot investigation in plantar heel pain. Clinical Biomechanics. Volume 24, Issue 4, May 2009